Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PKP Intercity i Alstom: Jest umowa, teraz design book

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
02-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
01-12-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
PKP Intercity i Alstom: Jest umowa, teraz design book
wiz. PKP Intercity/Alstom
Po podpisaniu umowy na dostawę piętrowych EZT PKP Intercity i Alstom biorą się do pracy. Jednym z najważniejszych zadań jest ustalenie tego, jak będzie wyglądało wnętrze pojazdów. Równolegle zaczynają się przygotowania do produkcji.

12 listopada PKP Intercity i Alstom podpisały umowę na zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych o prędkości maksymalnej 200 km/h, z opcją na dokupienie dodatkowych 30 składów. To największy kontrakt w historii przewoźnika, a jego realizacja wraz z opcją zmieni to, jak podróżujemy po kraju.

Zespoły projektowe już pracują

– Przed nami kick-off projektu, czyli pierwsze spotkania operacyjne zespołów projektowych wykonawcy i zamawiającego już po podpisaniu umowy. Jeśli chodzi o większe zadania, to przed nami zamknięcie, zgodnie z umową za 200 dni, design booka i rozpoczęcie produkcji pojazdów – mówi Adam Wawrzyniak, członek zarządu PKP Intercity.

– Teraz będziemy intensywnie pracować z zamawiającym nad tym jak będą wykończone wnętrza tych pojazdów. Dopiero później będziemy mogli pokazać ich wizualizacje – dodaje Wawrzyniak. Podkreśla, że do odbioru końcowego dwóch pierwszych pojazdów zostało 3,5 roku, a to wcale nie jest tak dużo. – Zaczynamy pracę natychmiast, aby pociągi dotarły do klienta na czas. Są nam, pasażerom, naprawdę bardzo potrzebne – podkreśla Artur Fryczkowski, wiceprezes zarządu Alstom.

Alstom: Stawiamy na polskich dostawców

– Szczęśliwie się złożyło, że po tych kilkunastu latach w obu spółkach ciągle są osoby, które pracowały nad Pednolino. To powinno ułatwić nam start. Mamy wspólną historię – mówi przedstawiciel Alstomu. Podobnie jak Wawrzyniak, podkreśla, że najważniejsze jest obecnie wypracowanie decyzji dotyczących wyglądu wnętrza składu, w tym niezwykle ważnych dla pasażera foteli. – Design book to nie jest, wbrew pozorom, łatwa i mała sprawa. Do rozwiązań tych przykładamy wielką wagę, bo to z nimi będzie się stykał pasażer – zaznacza Fryczkowski.

W tym samym czasie Alstom rozpoczyna już prace nad przygotowaniem do produkcji. To m. in. konieczność potwierdzenia szczegółów dostaw poszczególnych komponentów. – Stawiamy na tzw. local content: chcemy, żeby możliwie jak najwięcej podzespołów trafiło do nas z Polski, ale oczywiście część z nich będzie zamawiana od światowych producentów. Zależy nam na tym, żeby przy tym projekcie pracowało jak najwięcej Polaków i jak najwięcej polskich firm. Już teraz Alstom w Polsce ma ok. 820 dostawców, a przy tym projekcie otwieramy się jeszcze szerzej na współpracę – podkreśla Fryczkowski.

Nie będzie makiety piętrusów

W przypadku projektu 300 wagonów, realizowanego przez FPS Cegielski, producent zdecydował się na prezentację wagonu na targach. Podczas tych targów zebrano szereg opinii, zarówno pozytywnych, jak i tych bardziej krytycznych. Na podstawie zebranych opinii producent wypracowuje finalne rozwiązania, które będziemy mogli zobaczyć w tych wagonach.

– W przypadku pojazdów piętrowych nie przewidujemy na dziś prezentacji makiety. Mamy do czynienia z doświadczonym producentem, który produkuje dla operatorów z całego świata i nie miał dotąd podobnych problemów. Co więcej, mamy także doświadczenia z realizacji projektu Pendolino sprzed kilkunastu lat. Myślę, że tutaj dobór finalnych rozwiązań będzie w pierwszej kolejności satysfakcjonujący, a na kolejnym etapie będziemy co najwyżej dokonywać niewielkich poprawek. Nie oznacza to jednak, że stosujemy tu inne zasady współpracy. Nasze wymagania są niezmiennie wysokie – wyjaśnia Wawrzyniak.

Przedstawiciel PKP Intercity zwraca przy tym uwagę na to, że Alstom zrealizował już wiele projektów pojazdów dalekobieżnych, jak i regionalnych do różnych zamawiających. – Widzimy, że te produkty są w bardzo dobrym standardzie wykonania i oczekujemy co najmniej takiego samego dobrego wykonania dla PKP Intercity – mówi Wawrzyniak.

Malowanie jak z Pendolino

Na przedstawionych przez producenta wizualizacjach i animacjach mogliśmy zobaczyć skład, który wyglądał, jakby nosił malowanie tożsame z tym stosowanym w ED250. – Tak, to się zgadza – przyznaje Wawrzyniak. – Pociągi na 200 km/h i więcej będą miały zewnętrzną kolorystykę zbliżoną do naszego Pendolino. Będą to te same kolory, ale schemat malowania ostatecznie może się trochę różnić – zaznacza członek zarządu przewoźnika.

Intercity poślizgów się nie obawia

Podczas zwiedzania zakładu Alstomu w Chorzowie mogliśmy usłyszeć, że produkcja pociągów dla PKP Intercity rozpocznie się za ok. półtora roku. – Obserwując projekty Alstomu i naszą dotychczasową współpracę, na tym etapie nie dostrzegamy ryzyka opóźnień. Mamy nadzieję, że te nasze najlepsze doświadczenia z lat ubiegłych będą kontynuowane. Mamy ściśle określone poszczególne tzw. „kamienie milowe” i będziemy pilnować realizacji harmonogramu. Dostrzegamy, że producentowi również zależy na tym, żeby nie było żadnych wpadek – zaznacza przedstawiciel PKP Intercity.

– Opcja na kolejne składy musi zostać uruchomiona w terminie przewidzianym umową, tj. na rok przed planowanym zjazdem z hali produkcyjnej ostatniego składu z bazowej części zamówienia. To pozwoli na szybkie i płynne kontynuowanie produkcji. PKP Intercity może tę decyzję podjąć wcześniej i nie musi ona dotyczyć od razu wszystkich 30 pojazdów – wyjaśnia Fryczkowski.

Przedstawiciel Alstomu podkreśla, że producent w pełni rozumie potrzeby taborowe przewoźnika i zna jego cele w zakresie liczby pasażerów do roku 2031. – Kontrakt wykonamy w terminie i mam nadzieję, że nasze pociągi spodobają się pasażerom. Teraz bierzemy się do roboty – kończy Fryczkowski.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Klimczak: PKP Intercity ma zgodę na przetarg KDP

Prawo i polityka

Klimczak: PKP Intercity ma zgodę na przetarg KDP

Łukasz Malinowski 01 grudnia 2025

PKP Intercity: Oferta SKPL na wynajem wagonów nadal w grze

Tabor i technika

PKP Intercity: Będzie przetarg na utrzymanie Pendolino

Tabor i technika

PKP Intercity: Będzie przetarg na utrzymanie Pendolino

Łukasz Malinowski 25 listopada 2025

Zobacz również:

Klimczak: PKP Intercity ma zgodę na przetarg KDP

Prawo i polityka

Klimczak: PKP Intercity ma zgodę na przetarg KDP

Łukasz Malinowski 01 grudnia 2025

PKP Intercity: Oferta SKPL na wynajem wagonów nadal w grze

Tabor i technika

PKP Intercity: Będzie przetarg na utrzymanie Pendolino

Tabor i technika

PKP Intercity: Będzie przetarg na utrzymanie Pendolino

Łukasz Malinowski 25 listopada 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij